ייעוץ והכוונה בקבלת החלטות

לקבל החלטות היא לפעמים אחת הפעולות הקשות בחיינו, בעיקר כשיש לה השלכות כבדות וארוכות טווח. ייעוץ מקצועי יכול לכוון ולסייע בהתלבטות ובקבלת ההחלטה.

ב-30 השנים האחרונות רכשתי ניסיון רב בתחום קבלת ההחלטות: ניהלתי והייתי שותף בקבלת החלטות אסטרטגיות, כתבתי עבודת דוקטורט בקבלת החלטות, פרסמתי מאמרים בנושא, אני מייעץ לחברות פרטיות ולארגונים ציבוריים גם בקבלת קבלת החלטות אסטרטגיות ויועץ ומנחה מקבלי החלטות בכירים (בעלי שליטה בחברות, ראשי ערים, מנכ"לים, דירקטורים ומנהלים בכירים).

החלטה היא תמיד הימור מעורפל, המטיל ספק אצל מי שמקבלה – בעת קבלתה ולאחריה. החלטות קובעות גורלות של עמים, מדינות, ארגונים ובני אדם. בסופו של דבר, כולנו תוצר של החלטות שהתקבלו ע"י אחרים, או החלטות שקיבלנו בעצמנו. החלטות משמעותיות בחיינו יכולות להיות בנושאים, כגון: רכישת נכס, שכירת משרדים, רכישת ציוד או סחורות, התקשרות עם שותפים או פירוק שותפות, פיתוח פרוייקט גדול או סגירתו, הקמת עסק חדש, גיוס או פיטורי עובדים, ביצוע שינוי ארגוני וכדומה.

ישנם כאלה המקבלים החלטות לפי רגש/תחושה, ניסיון קודם, עצת אנשי דת, אנשי מקצוע בתחום מסויים (מהנדסים, רופאים, רואי חשבון וכדומה), לפי מזל/גורל (בהטלת מטבע), לפי אסטרולוגים ואנשים אחרים ובדרכים נוספות. הקושי לקבל החלטות, שישביעו את רצוננו בהווה וגם בטווח הרחוק, גובר בתנאי אי-הודאות בהם אנחנו חיים כיום.

מחקרים רבים מצביעים על השגיאות, הטעויות, הכשלים והמגבלות המפריעים לנו לקבל החלטות, והם מסייעים לנו להתמודד עם "מלכודות החלטה" ולקבל את ההחלטה בתהליך שיטתי ומסודר, היכול לשפר את הצלחת ההחלטה  ואת שביעות הרצון ממנה.

 

קבלת החלטה משמעותית (חשובה או גורלית) מחייבת מצדנו כמה צעדים הכרחיים:

 

  • הכרת הקשיים והמגבלות בקבלת ההחלטה ובביצועה, כולל רגישות לטעויות אנושיות.
  • שימוש בתהליך קבלת החלטות מסודר, שיסייע בהתמודדות עם אי-ודאות.
  • התמודדות עם תוצאות ההחלטה ועם אלה המושפעים מההחלטה.

 

להתייעצות (פגישה ראשונה ללא התחייבות) ניתן ליצור קשר בטלפון…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *